Overige en fantasie

Naast plattegronden voor het tram- en metronet, maakte ik ook een kaart van het gecombineerde metro- en spoornet. Mijn fantasie over waar de rails in Amsterdam in de toekomst heen kunnen leiden laat ik ook graag de vrije loop.

Metro- en treinkaart

Niet iedere bestemming in de Amsterdamse regio is per metro bereikbaar. Het NS-spoor speelt een belangrijke aanvullende rol, zeker in de relatie Amsterdam-Schiphol. Alhoewel de officiële metrokaart (ontwerp bureau Mijksenaar) de metro in samenhang met het spoornet toont, is de precieze treinenloop er niet uit af te leiden. Dus besloot ik een kaart te maken die deze informatie wel geeft.

AmsterdamMetroTrain60Degrees_2017_metrospoorkaart

Ik heb het spoornet af moeten kappen, waarbij ik de stations Zaandam, Schiphol en Weesp als logische splitsingspunten koos. Iedere treindienst die binnen het kaartbeeld dezelfde route volgt en dezelfde stations aandoet, wordt gebundeld weergegeven. Ik heb een onderscheid gemaakt tussen intercity’s en sprinters; deze krijgen dezelfde kleur mee als ze dezelfde route volgen. Om trein en metro snel van elkaar te kunnen onderscheiden, heb ik de treinroutes met pasteltinten weergegeven.

Stilistisch koos ik voor een diagram waarbij ik de diagonale lijnen in hoeken van 30 of 60 graden laat lopen. Dat geeft meer bewegingsvrijheid dan bij hoeken van 45 graden.

Fantasie

Ik heb diverse fantasiekaartjes gemaakt. Hieronder een selectie.

Plan Stadsspoor

Amsterdam68

Gemaakt rond 2005 in MS Paint. Deze plattegrond laat zien hoe het metronet eruit had kunnen zien als alle lijnen uit het Plan Stadsspoor waren gebouwd. De lijnnummers en stationsnamen bedacht ik er zelf bij. In Amstelveen ben ik zo te zien nooit toegekomen aan het invullen van de stationsnamen.

Plannen en fantasie assorti

Amsterdam2030

Nog een MS Paint-product uit dezelfde tijd. Deze kaart sierde ook de tentoonstelling ’30 jaar metro’ in de OBA in 2007 op. Het is een samenraapsel van min of meer officiële plannen en eigen fantasie. De kans dat er ooit een metro naar Uithoorn zou gaan rijden schatte ik destijds heel laag in. Ironisch genoeg is dat op dit moment het meest concrete uitbreidingsplan, zij het als tramlijn.

Metronetstudie

Metronet2020Klein

Deze kaart is losjes gebaseerd op voorstellen uit de Metronetstudie van 2007: een ringlijn naar Noord, een aansluiting van de Amstelveenlijn op de Noord/Zuidlijn en een richting het westen en Schiphol doorgetrokken Oostlijn.

Sneltramplannen

sneltramplannen

In de jaren tachtig zag men de toekomst van het metronet in de sneltram. Deze kaart laat zien hoe dat netwerk eruit had kunnen zien. De stations/haltes en namen bedacht ik er zelf bij, maar de lijnenloop komt uit officiële plannen (bron).

Metro 2057

AmsterdamMetroTrain60Degrees_2057_metrokaart

In 2017 bestond de metro 40 jaar. Tijd om weer eens een blik in de verre toekomst te werpen. Dit kaartje laat een aantal mogelijke uitbreidingen zien. De stationsnamen heb ik zoveel mogelijk op officiële plannen gebaseerd. De lijnenloop en lijnletters heb ik er zelf bij bedacht.

Metroklok

metroklok2_v

De meeste kaarten die ik heb gemaakt zijn een weergave van het bestaande netwerk of bieden een blik in de (verre) toekomst. Dit kaartje laat het metronet zien zoals dat er vanaf 2019 uit komt te zien, als de Amstelveenlijn buiten gebruik wordt genomen en lijn 51 voortaan naar Isolatorweg gaat doorrijden.

Liever dan een bruikbare plattegrond te maken, besloot ik er het thema ‘tijd’ in te verwerken en het netwerk sterk vervormd weer te geven. Wijzers (Noord/Zuidlijn), wijzerplaten (grote ring Isolatorweg-CS en takken in Zuidoost), de wijze waarop het bestaande netwerk aan een zandloper of penduleklok doet denken, de dubbele punt in de legenda die naar de digitale tijdnotatie verwijst en het lettertype: Futura.

 

Advertenties