Tóch een Noord/Zuidlijn naar Schiphol?

Nederland kent een aantal bijzondere nieuwjaarstradities, zoals massaal in ijskoud water duiken, vurige pleidooien houden voor het afschaffen van vuurwerk, en natuurlijk in nieuwjaarsspeeches vermelden dat de Noord/Zuidlijn naar Schiphol moet.

Die laatste traditie is naar mijn weten ingezet onder de vorige Schipholdirecteur, Jos Nijhuis. Zijn opvolger – Dick Benschop – heeft hier een vervolg aan gegeven. Eergisteren zou hij, ‘in de periferie van de nieuwjaarsbijeenkomst van de luchthaven’ (aldus Parool), hebben gezegd dat de doortrekking feitelijk al in kannen en kruiken is. Op de redactie van het Parool werd de champagne al ontkurkt (het is tenslotte Nieuwjaar), maar het duurde niet lang of Benschops uitspraken moesten toch wat genuanceerd worden. Ja, zowel Schiphol als Amsterdam waren het inmiddels met elkaar eens dat die lijn er moet komen, en ja, er was ook een plan (samen met Prorail en de VRA) opgesteld dat men in Den Haag wilde gaan voorleggen. Maar het geld is er nog niet, evenmin als een concrete tijdlijn.

Spraken Parool en Benschop voor hun beurt, of is er toch meer aan de hand? Wat nu anders is dan in voorgaande bepleitingen voor een metro naar Schiphol, is dat Benschop man en paard noemt. En hij niet alleen, ook andere bronnen bevestigen dat verschillende betrokken partijen serieus bezig zijn met het plan voor een doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar de luchthaven. Op zich is die timing niet heel gek en hangt dat met meer samen dan alleen de gebruikelijke nieuwjaarsborrel. Dat Schiphol qua bereikbaarheid aan zijn limiet zit is al jaren bekend. In de klimaatplannen is onder andere de ambitie uitgesproken om de groei van het luchtvaartverkeer deels om te leiden naar het spoor. Schiphol heeft als internationale hub een prima uitgangspositie om een knooppunt van hogesnelheidslijnen te worden, maar de ruimte op het huidige spoor ontbreekt daarvoor. Ziedaar de Noord/Zuidlijn als oplossing: hiermee wordt extra spoorcapaciteit tussen Amsterdam en de luchthaven toegevoegd, waardoor op het bestaande spoor meer ruimte vrijkomt. 

Maar er speelt meer mee. In een artikel van NRC wordt een kijkje achter de politieke schermen geboden, waaruit blijkt dat de Noord/Zuidlijn niet het enige grote project is waar momenteel serieus naar wordt gekeken. Binnen Amsterdam is er nog de sluiting van de ringlijn, en in de andere drie grote steden zijn er ook plannen voor grote uitbreidingen van de infrastructuur. En dat gaat in Den Haag tot op het allerhoogste niveau: Mark Rutte bemoeit zich hier persoonlijk mee. Voor al deze projecten geldt dat ze in belangrijke mate voorwaardelijk zijn om de ambitieuze doelstellingen voor woningbouw mogelijk te maken. En voor al deze projecten geldt: Rijk en regio hebben er geen geld voor.

Enter de derde partij: private investeerders. Daar zou extra geld vandaan kunnen komen. In het NRC-artikel wordt daarmee naar pensioenfondsen verwezen, maar Schiphol zélf zou als private partij natuurlijk net zo goed geld kunnen stoppen in deze metro-uitbreiding. En er worden meer mogelijkheden bekeken om extra geld vrij te maken. Dat Rutte zich hier zelf mee bemoeit, toont wel het belang dat aan het realiseren van nieuwe infrastructuur wordt gehecht.

Het zal wel toeval zijn, maar dit nieuws komt iets meer dan een week nadat ik een artikelenreeks afsloot over toekomstige grote railprojecten in Amsterdam. De voorwaarden waaronder nieuwe projecten tot stand komen stipte ik toen al aan, en precies die voorwaarden lijken nu aanwezig te zijn. Wil dat nu zeggen dat de eerste schop voor de verlenging naar Schiphol binnenkort de grond in gaat? Waarschijnlijk niet. Áls de partijen al overeenstemming bereiken over het plan en áls er al voldoende geld kan worden vrijgemaakt (er wordt inmiddels een prijskaartje van liefst 3 miljard euro aan de verlenging gehangen – nauwelijks minder dan de hele bestaande Noord/Zuidlijn heeft gekost), dan zijn we zo tien jaar verder voordat de plannen ver genoeg zijn uitgewerkt dat er ook daadwerkelijk gebouwd kan gaan worden. En in die tijd kan er genoeg gebeuren dat de haalbaarheid van dit project positief of negatief kan beïnvloeden.

Er lijken nu echter concrete stappen gezet te worden, en dat is na jaren van geweifel eindelijk weer eens goed nieuws.

 

Advertenties

5 gedachten over “Tóch een Noord/Zuidlijn naar Schiphol?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s