SpooR-net Amsterdam 2028

Een regenachtige zondag: ideaal om weer eens wat kaarten bij te werken. Een tijdje terug plaatste ik een kaart van ‘R-net Amsterdam 2021‘. Deze kaart laat het metronet zien, maar ook de Amsteltram en de IJtram, als onderdeel van één netwerk. Op zich geen gekke gedachte, want de Amsteltram moet in ieder geval onder de R-netvlag gaan rondrijden, net als de metro dat nu al doet. Gelet op het overeenkomstige karakter van de IJtram (vrijwel geheel eigen baan, grotere halte-afstanden, en in de toekomst met 60-metertrams te exploiteren) zou ook deze lijn in aanmerking kunnen komen om als R-netlijn verder te gaan.

Dat is 2021 – over drie jaar alweer. Inmiddels zijn er ook plannen bedacht voor lightrailexploitatie van de Westtak. De eerste fase van deze zogenaamde Airportsprinter zou volgens een artikel op wijnemenjemee.nl al in 2023 in bedrijf genomen moeten worden. Tegen 2028, als de werkzaamheden voor Zuidasdok moeten zijn afgerond, zou het concept geheel uitgerold moeten zijn.

De Airportsprinter zou dan een geheel van het overige spoornet losliggende lijn moeten worden. Details als het type materieel, stroomvoorziening, frequentie en exploitant moeten nog worden uitgewerkt. Maar je zou deze lijn natuurlijk ook als onderdeel van R-net kunnen beschouwen.

Nu rijden er in Amsterdam en de regio ook bussen rond onder R-net. Misschien dat het handiger is om een onderscheid te maken tussen bus- en raillijnen. Ik zette mijn marketinghoed eens op et voilà: SpooR-net.

De plattegrond van R-net heb ik uitgebreid met de Airportsprinter, die volgens de huidige inzichten uit twee lijnen zou moeten komen te bestaan: een van Hoofddorp naar CS en een van Hoofddorp naar Zaandam. Een doornummering in de 50-reeks ligt voor de hand, dus heb ik deze lijnen de nummers 57 en 58 meegegeven.

Of het zinvol is om op een kaart van één systeem een onderscheid naar modaliteit (spoor/lightrail, metro, tram) te maken kun je je afvragen; hier heb ik het onderscheid meer voor het idee aangebracht. De namen van de stations komen uit het wijnemenjemee-artikel, waarbij in ieder geval de stations Henk Sneevlietweg en Jan van Galenstraat een andere naam (Schinkel, Sloterplas) zouden krijgen.

(grote versie)

AmsterdamMetroTrain60Degrees_SpooRnet_metrokaart

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s